Blogglistenhits

Saturday 14 February 2015

Happy Valentine, Tolaasen min!!

I dag er Valentin dagen, noe vi ikke har hatt for vane å feire eller gjøre noe ut av her i Casa Tolaas. Heller ikke i dag. Men selv om det ikke blir noen kort, blomster, gaver, hjerter og romantisk middag, så vil jeg likevel skrive noen ord, til han som gjør at jeg kan være akkurat den jeg er.

Fine, gode kjæresten min!
Det er to personer jeg kan si dette til ; min mor, og Tolaasen min. 
Uten deg, hadde ikke jeg vært meg. 

I september 2000, traff jeg en kar på byen som var noe mer edru enn meg (muligens første og siste gang..).Men han slapp ikke inn på utestedet. Jeg ba han gå sammen med meg og late som han var kjæresten min, for å slippe inn. Etter denne kvelden var det ikke snakk om å "late som". Jeg traff han som ble min aller beste venn, min kjæreste og samboer.
Kjekkas-alarm.
I løpet av årene har vi sust igjennom en hel haug med oppturer, og påfølgende nedturer. Men vi har faktisk aldri kranglet. Vi har vel knappest hevet stemmen til hverandre. At vi har vært uenige, ja. Sur? Oh yes. Men krangle? Nei, det driver vi ikke med.
Dere er mine enere!!
Du får meg til å le, og du får meg til å gråte. Har skaden skjedd, og jeg tuter som en jentunge, tar det ikke lange tiden før du får meg til å le igjen.
Du er tålmodig. Med alle mine dager, der jeg ikke er i humør, ikke har tro på meg selv eller ikke føler jeg er verdt skoene jeg trår i.  Så er du der. Du gir meg positiv feedback, og viser at du tror på meg. Noen ganger har jeg lurt på hvor du henter det fra. Denne evinnelige optimismen på alt du tenker jeg er i stand til. Jeg ikke alltid så optimistisk. Men du gir deg aldri.
Jeg savner deg når du drar, og jeg er alltid glad når du kommer hjem. Kanskje det ikke alltid føles slik, men jeg setter stor pris på å ha deg rundt meg. Du gjør at jeg føler meg bra. Du får meg til å se ting i et annet perspektiv. Du finner på ting jeg aldri hadde kommet på. Du kommer med løsninger, der jeg bare ser problemer. Og du kommer med overraskelser på tidspunkt hvor jeg kanskje minst fortjener det, eller forventer det.

En av flere buketter jeg har fått fra deg gjennom årene. 
Lange samtaler på terrassen. Å ligge sammen som en kveil i sofaen eller sengen, og se på en god film. De dagene du leser meg, og ser at jeg er sliten, og trenger pause. De dagene hvor du bare hiver deg rundt og får ting gjort. Ting vi har snakket om lenge.
Du støtter meg og motiverer meg. Renne slalom? Ja, du tar jobben som instruktør. Og jeg hater det. For jeg tør ikke renne på ski. Jeg liker ikke nedoverbakker. Men du står på, selv om jeg klager, syter, blir sint og griner.
Du vet når jeg trenger mat. Når blodsukkeret er på bånn, jeg blir sint, ubesluttsom og ikke i stand til å ta en eneste avgjørelse, uten å begynne å grine. Da har jeg mat i magen før jeg får sukk for meg.
Du tror på meg, pusher meg og heier på meg, selv om mestringsfølelsen er på bånn.
Der er dager hvor jeg ser du er lei. Lei av å være den som holder motet oppe på oss alle. Men gi deg aldri, kjære deg. Alt du gjør, verdsetter jeg. Så høyt at jeg ikke kan finne ord som beskriver det.

Jeg har flere ganger sagt at jeg er absolutt ikke avhengig av deg. Men det er jeg. Og det er fordi du er akkurat den du er.
Jeg setter så umåtelig stor pris på deg, på våre samtaler, på ditt gode humør, på ditt sære humør og på alle de egenskapene som gjør deg til den du er.

Fortsett med akkurat det du gjør. Og jeg avslutter med et dikt som jeg kjenner meg veldig igjen i, og som du er veldig flink til.

Fortell meg
at jeg er noe
at jeg kan noe
at jeg betyr noe.
Fortell meg det. 

Ikke fortell meg
det jeg gjorde
eller det jeg kunne gjort
eller det jeg burde eller skulle gjort.
Nei, ikke fortell meg det. 

Fortell meg heller
at jeg er noe
at jeg kan noe
at jeg betyr noe
Fortell meg heller det.

Jeg trenger det
skjønner du
jeg trenger det så sårt.
Jeg trenger en søyle av trygghet
å lene meg mot gjennom livet.
Jeg trenger det
skjønner du
for det er så værhardt å leve! 
-Ragnhild Bakke Waale-

Elsker deg Tolaasen min!.
 Happy Valentine! Ha en strålende fin dag, enten du liker tradisjonen eller ikke. 






No comments:

Post a Comment