Blogglistenhits

Friday 6 February 2015

HUSFRUENS INSIDE TIPS; om å flytte til Spania.

Nå på denne tiden er det mange som sitter spent hjemme i Norge og lurer på hva det neste året vil bringe. De skal nemlig bo i Spania. I ett år eller flere.  Jeg får mange henvendelser på hvordan man skal gå frem og hva man bør gjøre, hvor man bør bo o.l. Her kommer derfor HUSFRUENS INSIDE TIPS til å ta det store skrittet ut i verden... 

Spania; anbefalt ta ei so lika solbrilje!!

Vi har vært der. Og de fleste andre som har tatt steget å gjort det, har vært der. Og vi vet med sikkerhet at det faktisk er mulig å ha mer enn en tanke i hodet om gangen (selv for menn.. I promise!) Det er vanskelig å si hva og hvordan man eksakt går frem, men en må jo begynne en plass. Det er som med mye annet, dørstokk mila er lang, og det kan oppleves både som skummelt, uoverkommelig og en fjern drøm for de fleste. Jeg vet mange sparer i lange tider, og jeg vet andre igjen hopper i det når sjansen byr seg. Jeg vet ikke hva DU vil, men jeg garanterer deg at du ikke vil angre.
Dette innlegget er utelukkende basert på egne erfaringer, og det finnes helt sikkert en hel haug med andre måter å gjøre det på.
Jeg presiserer at vi flyttet hit med barn, som vi ønsket skulle gå på den norske skolen, vi flyttet til området Alfas, og det jeg skriver er basert på de erfaringene.
Vi har heller ikke har tatt med oss noen form for trygdeytelser eller lignende fra Norge. Så når det kommer til den type spørsmål har jeg overhode ikke peiling.
For å ikke kjede dere med myyyyyye informasjon; så deler jeg det opp over flere dager. Stay tuned!
Mye jeg ikke vet. Men vi kom da fram!

1.Søk skole! Har du planer om å flytte hit med barn i skolealder, må de gå på skole. Spania kryper oppover på popularitetsskalaen, noe som gjør at skolene har lange ventelister. Derfor lurt å være tidlig ute. Man kan søke, å heller takke nei om man ombestemmer seg, fremfor å plutselig finne ut man vil til Spania og ikke ha skoleplass...
Men såklart: Man kan søke barna inn på internasjonal eller spansk skole også!! Selvfølgelig!! Det kommer bare an på hvor modig man er. Vi var pysete og tenkte at det ble mer enn nok for barna å bli revet opp fra roten hjemme, og komme til nytt land, i nytt miljø, nye venner, ny skole og nye lærerer, om det ikke skulle foregå på et fremmed språk i tillegg. Men hey; du kjenner nok dine barn godt, og vet hva de kan takle av forandringer.
Den Norske Skole Costa Blanca (DNSCB)- Palmesus i lekegården. Ikke å forakte! (bilde fra google)
2. Finne ut hvor man vil bo. Dette er ganske elementært. Det hjelper lite å ha plass på skole, og så finne hus 80 mil unna... Google-maps er genialt, finn ut hvor skolen er, stranden eller lignende, for å finne ut hvor du vil bo, og "se" deg rundt i området. Jeg var veldig usikker på om vi skulle velge Alfas, Altea eller Albir, men endte med Alfas, fordi vi ville bo i nærheten av skolen,og slippe å kjøre langt hver dag. Noen steder er avstand til skolen omtrent 10-20 minutter hver vei. Er du riktig heldig har du tre barn som er ferdig til ulike tider hver dag. Og så skal de kanskje på aktiviteter nært skoleområdet, så blir det jammen ut å kjøre enda engang.  Da finner du fort ut hva drivstoffet koster i området.
Jeg angret ikke på at vi valgte gåavstand til skole, fremfor gåavstand til restaurant. Tross alt er vi oftere på skolevei, enn restaurant. Og det går alltids en taxi. Men det er jo oss, heldigvis er vi ikke like alle sammen, for da hadde her blitt trangt om plassen.
Mange utleieselskaper reklamerer med at de er nærme den norske skolen. Av og til har jeg lurt på definisjonen "nærme", da det kan virke som det er Alicante provinsen i sin helhet. Men de aller fleste er ok. Ta en telefon, og spør hvor mange minutter det er med bil, eller om der er noen snarveier. Når du ser på kartet ser det kanskje ikke langt ut, men husk her er en del enveiskjørte gater, så skal du kjøre, kan du regne med at veien blir noe lengre.
Når huset er i boks, se til at du også får leiekontrakten på spansk. Det må du ha om du skal opprette bankkonto og kjøpe bil blant annet (om jeg ikke husker feil..)
Og en ting til: I Norge er vi bortskjemte med hvor fint og flott alt er, både med interiør og byggstandard. Det er ikke samme standarden her. Klart, man kan finne det, men det koster. Og noe må man gi slipp på. Jeg fikk ikke hundre prosent norsk standard; Men look at me; I`m a survivor!!

Stort, lite, sentralt, usentralt, finca, bungalow, enebolig, med basseng, uten basseng, fellesområde..Mulighetene er mange!
3.Jobb: Har du arbeid i Norge, er det på tide å søke om permisjon, eller si opp.. Jeg hadde nok ikke gamblet på å gjøre dette før vi var helt sikre på at vi skulle flytte.  Har du planer om å jobbe her nede? Det hadde ikke jeg, så jeg har rett og slett ikke peiling på hvordan man går frem. Men jeg har sett at folk her nede arbeider, så de finnes tydeligvis.
Om du har tenkt å søke, så kan det uansett være en idè å oversette CV fra norsk til spansk, eller hvertfall engelsk. Er du sykepleier må du ha spansk autorisasjon (vet ikke om alle krever det), og den fikses her nede.
Dette er min arbeidsplass.Heldagsjobb, som aldri blir ferdig. Ingen 8 til 16 jobb. 
4. Facebook. Noen ganger en pest og plage, andre ganger rene opplysnings forumet. I denne forbindelse finner jeg det meget oppegående. Her får man vite alt mellom himmel og jord av både nyttige og unyttig informasjon. Det finnes grupper for de ulike skolene, ulike bli-kjent-grupper, fastlandsgrupper, øygrupper, for de som bor innerst i en krok midt ut i huttaheia- grupper og litt til. I tillegg er her mer spesialiserte grupper som: finn venner her og der, barnegrupper, skolegrupper, turgrupper, kjøp- slag grupper osv osv..Altså, her burde være mulig å finne noe for alle. I tillegg er det en fin arena for å "sondere terrenget" litt i forhold til hvem som bor her, og kanskje knytte til seg noen personer allerede før man flytter ned. Det er jo alltid greit å bli kjent med noen som allerede har vært her en stund. Både til å komme med tips og råd men også til å kunne slå av en prat med i "real life" når man kommer hit.
Vær obs på; spør du om noe, så får du svar. Kanskje til og med utrolig mange svar. Som spriker i alle retninger. Men det er jo fordi alle har ulike erfaringer. Så sug til deg den informasjonen du ser på som nyttig, og dropp resten.

Det man ikke finner ut på facebook og google er ikke verdt å vite..
Vel, vel. Dette var da enkelt?? Jeg kommer med flere tips før du vet ordet av det, for jeg har en lang liste. Ta gjerne kontakt med meg om du vil vite mer.

Ha en strålende flott helg!!
Følg meg på instagram under navnet Princess_Trude_Kristin. Dagens bilde hver dag, om livet i Spania. #livet365




6 comments:

  1. Hei.
    Jeg googlet "flytte til Spania" og din blogg dukket opp. Vi har begynt å leke med tanken om å flytte på oss til Spania. I hvert fall prøve for 1 år også tar vi det derfra;) Har vært i Albir før, men ikke Alfaz del Pi, men skal dit neste sommer for å bli litt kjent... og sjekke om det er noe vi kunne tenkt oss.

    Er du fornøyd med den norske skolen der?

    Anine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heisann!! Ikke noe å tvile på! Kjempefornøyd med skolen! De har dyktige lærere, og et godt læringsmiljø. Føler barna blir tatt godt i mot, og tidlig integrert med hverandre. Det er en dynamisk skole, hvor både lærere og elever stadig er i endring. Nye elever og lærere hvert år, noe som gjør at barna blir vant til å ta i mot nye, og lærere blir stadig utfordret til å tenke nytt.

      Delete
  2. Hei :)
    Tenker å flytte til Alfaz så fort jeg får meg jobb.Det blir meg og barna på 11 og 12 år.
    Hvordan er det med jobbmuligheter der? Og hvordan er prisene der nede mtp mat,internett,husleie,strøm osv?

    ReplyDelete
  3. Hei :)
    Tenker å flytte til Alfaz så fort jeg får meg jobb.Det blir meg og barna på 11 og 12 år.
    Hvordan er det med jobbmuligheter der? Og hvordan er prisene der nede mtp mat,internett,husleie,strøm osv?

    ReplyDelete
  4. Heltid, deltid jobbe når du vil fra ditt eget hjemmekontor eller vårt kontoret i Spania på Costa Blanca, Albir !
    Vi søker personer som bor i Spania og /eller Norge, Sverige som snakker norsk eller svensk og har et ønske om å jobbe med salg i heltid eller deltid.


    Hvis du er en person som er resultatorientert, liker å snakke med folk, er mellom 18 - 56 år, og kan tenke deg en ny hverdag der du kan jobbe når du vil og hvis du liker tanken av å styre din egen hverdag tid og lønn oppfordres du til å ta kontakt med oss.

    http://www.norskcallsenterspania.com/

    https://www.youtube.com/watch?v=AmLQCGLH_JE&rel=0

    ReplyDelete
  5. Kul blogg, med masse nyttig informasjon :-)

    ReplyDelete