Blogglistenhits

Thursday 12 February 2015

HUSFRUENS INSIDE TIPS- flytte til Spania del 2.

Mitt forrige innlegg handlet om de første stegene, mot en fremtid i sus og dus på Costa Blanca. Her kommer resten. Du har søkt skole, funnet drømmehuset, sagt opp jobben og meldt deg inn i alle mulige FB-grupper. Hva nå?

Spania. Anbefalt av ei som har dykkerdrakt, dykkerbrille, basseng og vannskrekk.
5. Jo, nå må du tenke ut hva du har tenkt å gjøre med din nåværende bolig. Leie ut, eller selge? Hva med møblene?
Vi bestemte rimelig kvikt at vi skulle leie ut huset. Det var jo tross alt bare et år vi skulle bort. Etterhvert kom vi på bedre tanker og solgte hele skiten.
For å bli kvitt litt rusk og rask som i hovedsak hadde samlet seg på loftet, arrangerte jeg "garasjesalg på stua", annonserte på FB og fikk mange folk innom.  Det er ikke noe man økonomisk tjener så fryktelig mye på, men det blir da litt (og alle monner drar, sa sunnmøringen) Og så får man jo en fantastisk mulighet til å bli kvitt ting man ikke bruker lenger. Se det på den positive siden: man kan fylle opp med nye og moderne ting når man kommer hjem.... Om man kommer hjem. Resten av møblene fikk nytt midlertidig hjem i en pitteliten container, og noe av det fikk seg en lastebiltur gjennom europa og hit.
Man finner mye rart på loftet. Her en gave fra 2008. Som jeg fann i 2013.
6. Bestill enveis billett hos ønsket flyselskap.
Fest setebeltet og fly avsted!
7. Pakking. Dette er kanskje den vanskeligste biten. Å presse et helt liv ned i x-antall kofferter. Jeg skal ikke legge meg borti hva du pakker med deg, men du kan gjerne huske på at det blir kaldt her også. Så en boblejakke, og en tjukke-genser bør prioriteres. Det blir ikke utslitt, men garantert luftet en gang eller tre. Hvis ikke du er av den "Nei,- for-helsike-nå-bor-jeg-i-syden"- typen, og bruker shorts uansett vær og vind.  Her er dager hvor vinden blåser så kraftig at man kjenner håret på både hodet og leggene flagrer i vinden når man sitter inne å ser tv. At vinduer og dører er lukket igjen, hjelper lite i flere av husene her.

"Rull"pakking er å anbefale. Får plass til mer..

8. Husk pass, penger, telefon og billett. Sett deg på flyet mot nye opplevelser..

Dette må alle ha. Mor, far, barna, svigermor, nabo, hunde, katten....
9. Sørg for at du har ordnet med leiebil. Stor baggasjeplass er ikke å forakte.. Ikke la deg sjokkere om leiebilselskapet plutselig skal ha x-antall euro ekstra enn hva som står i avtalen. Det har skjedd meg hver gang, og jeg vurderer å lære meg blindeskrift, slik jeg kan lese det som står mellom linjene. Jeg tror de konsekvent utnytter det faktum at turister ikke kan språket, har hatt lang reisevei, er slitne og vil bare komme seg frem. Men hva vet vel jeg.
Å alt dette skulle med.....
11. Skaff deg NIE nummer. Ingen vei utenom. Dette må man ha for stort sett alt. Her finnes et utall fiksere som kan hjelpe med å anskaffe det. Men jeg tror heller ikke det er så mye hokus pokus å gjøre det selv. Man må bare vite hvilke skjema man skal fylle ut, og hvor de skal leveres.
Her kan facebook sidene komme godt med. Alltid noen som vet hvem man kan kontakte, og hvordan man går frem. Alle har ulike erfaringer, så spør du får du garantert 10 ulike svar. Ingen er helt feil, og ingen er helt rett..


GRATULERER! Du har nå ankommet SPANIA. Og ikke fortvil. Vi spiser både fårepølse og brunost, kjøpt på den norske butikken rett ned i gaten.


No comments:

Post a Comment