Blogglistenhits

Friday 20 February 2015

Roadtrip til Valencia

Valencia har har blitt en av mine favoritter i Spania. Eller, når jeg kun har Barcelona, Alicante og Santa Pola å sammenligne med, så er det kanskje litt tidlig å kåre favoritten. Men so far, so good!!


Det ble lite ski og pudderføre i år, men personlig så gjør det meg ingenting. Ikke for uten grunn man bor i Spania. Derimot fikk vi lurt inn en hotellovernatting i Valencia.
Klok av skade fra tidligere, valgte vi et hotell med parkering, så vi slapp å løpe sikk-sakk gjennom byen for å putte penger på parkometeret.
I hovedsak så valgte vi Hotell Olympia fordi;
A) De hadde innendørs basseng, så kidsa kunne bade B) SPA avdeling til fruene C) Parkeringshus og D) Treningsstudio.
Alltid kjekt med treningsmuligheter. I forhold til ferie og trening er det virkelig tanken som teller!! Men når jeg fikk se tilbudet, var det nesten umulig å bare tenke på det.
Her var timeplanen spekket med bra tilbud, stort treningsrom og innholdsrikt utstyrt. Mer enn bra nok til mitt "skal-tenke-på-det,-har-med-joggesko-i-tilfelle" bruk.  Navnet Hotell Olympia var vel neppe tilfeldig, siden vi møtte  150 tenåringer i resepsjonen, i like drakter, klare for treningsleir. Satser på at dette kan skrives inn som "aktiv ferie" for min del. Deltok kun på èn tøy og bøy time, men tenkte veldig hardt på at jeg kunne prøvd zumba og bodypump.
Timeplanen med bodypump, pilates, yoga, bodybalance, spinning, etc etc...
Når vi ankom hotellet var det bare å hive kidsa i bassenget så fort som råd. Men etter en time var det slutt, så jeg betalte de inn på SPA sammen med mor. Bedagelige barn jeg har, skal ikke klage! For en fryd. Varme og kalde basseng, dusjer, badstuer, tyrkisk bad, rullestener, og forskjellige bobler i alle bassengene. Og sikkert muligheter for bobler i glasset med, men jeg sjekket ikke.

Når barna sovnet skulle husfruene slå løs håret. Vi møttes i gangen, og smugdrakk en liten flaske vin, vi gjemte i lommen.  Og når jeg sier liten, så mener jeg det. 250 ml for å være nøyaktig. Så her festet vi som blårussen frem til klokken 3 på natten med høy partystemning. Hvertfall så må mennene våre tro det. Faktum var at vi satt rett utenfor rommet, dinglet med beina, skravlet og gjespet. Plutselig kom vi på at barna mest trolig kom til å våkne tidlig. Så det var en liten rap, strekke seg ut av sofaen, og vips, så var alkoholen ute av blodet, og mødrene på vei i seng.

Om morgenen var det klart for et av turens høydepunkter. Hotellfrokost!! Det hadde jeg ikke inkludert i prisen, da rommet ville kostet 400 kr mer. Sunnmøringen i meg bestemte at enten ble det boller på hjørnet, eller så skulle vi snike på bufféten. Det ble ingen sniking, siden vi ble stoppet i døren og bedt om navn og rom-nummer. Men til min store overraskelse så kostet det da bare ca 150 kr. Da var det jo greit! Forstå det den som kan!
Churros og sjokoladecroissant. Legg merke til at jeg også kjører sunt; en appelsinbåt og litt melon. For å jevne ut. 
Jeg bestemte meg for å unne meg en runde med "facial treatment" som det heter på fint. Etter en time med vasking, gnikking og kniping ble huden gullende ren, og ansiktet glatt som en barnerumpe. Fikk dog litt skjenn fra hudpleieren, da hun spurte når jeg hadde gjort dette sist. Jeg skjemtes litt, glodde i gulvet og kremtet stille frem "Dette er første gang". Det var nok nytt for henne..
Var ikke så dyrt, og absolutt verdt det.
Målet med Valencia-turen var å få oppleve Bioparken. Det er en dyrepark midt i Valencia, og var forsvinnende enkel å finne, så lenge jeg hang etter venninnen min med GPS. Stor flott park, med mange spennende dyr, og mulighet til å komme tett på. Dyrene lever "fritt", og ikke i små bur som jeg har sett enkelte andre plasser. Klart, de er jo inngjerdet, og på utstilling hele dagen, men uansett en av de beste parkene jeg har vært i. Og det begynner å bli en del med tiden. Dagens høydepunkt var giraffene og sjimpansene (eller gorillaer eller hva de nå heter. Ape er ape..)
"Hei kjære..Å gu`for en lang og fin hals du har...."
Tilstår høyt og tydelig at jeg har et snev av "tiss,bæsj og promp humor", så er det jo fnisete morsomt å se giraffen tisser et kvarter, mens babygiraffen står under og prøver å dusje. Og observere at den ene giraffen står å flørter med en palme (eller klødde seg...) Eller når sjimpansen fann ut han hadde tisselur og brukte god tid på å studere den. Rev og slet i den stakkars lisjekaren. Og skvatt når han plutselig tisset.
Vi brukte 3 timer inne i parken. Og den tiden trengte vi, for å komme rundt. Ikke stresset vi, men somlet heller ikke. Dette er en plass jeg absolutt anbefaler andre å dra til, når man først er i sonen.
Ooouh... Næh, har du sett...En tisselur!! Skal tro hva den kan brukes til...
Løvene var nærgående og nysgjerrige.
Time for S.I.E.S.T.A... 
Resten av vinterferien har vi egentlig bare slappet av og kost oss. Været har vært litt kjipt her, men det er greit. Vi koser oss inne, og både mor og barn har startet med å se noen serier.... Jeg er begynt på SUITS, og gleder meg for hvert ledige minutt jeg kan snike meg på rommet å døse med en ny episode.

Ha en strålende fin vinterferie!!


No comments:

Post a Comment