Blogglistenhits

Monday 1 September 2014

Prosjekt; komme i orden.

Da er sommerferien offisielt over, og guttene er godt i gang med det nye skoleåret.
Jeg er enig med meg selv om at dette har vært en av de rareste sommerferier jeg har hatt.
1. Jeg har bodd i syden, men ikke gjort sydenting
2. Jeg dro til Norge på ferie, men gjorde ikke ferieting.

Litt "ferieting" ble det da tid til. Fikk jobbe med både svømmeteknikk og brunfarge.
Etter noen uker i Albir, fikk vi ta over huset vi nå leier i midten av juli. Vi fikk smisket oss til en aldri så liten oppussing, og investerte i malerkost, maling og maskeringsteip,et meeeget viktig redskap for min del. Kan ikke si det hjalp betraktelig, da det alltid ser ut som om jeg har ramlet opp i malingspannet, eller er datteren til Malermester Klatt-i-Klatt. Skjønner ikke greien. Samme hvor mye jeg passer på så klarer jeg å trakke oppi den ENE maleklatten på gulvet, og oppdage det først 10 steg senere. Eller lene meg inntil en nymalt vegg, selv om jeg vet at den er nymalt.
Jeg har en egen egenskap til å ALLTID rote maling. Samme hvor forsiktig jeg er, eller hvor lite jeg skal male. 
Etter noen dager var vi ferdige å male hele huset. Nesten hvertfall. I utgangspunktet skulle vi bare male stue og kjøkken etter avtale, men som dere vet, så er det lettere å få tilgivelse enn tillatelse, så vi tok sjansen. Lyst og fint ble det hvertfall, og den 90-talls gulfargen forsvann.
Før

Etter
Videre har vi vært på ulike møbelforretninger og handlet litt (les; IKEA og svidd visakort. Ikke mitt forøvrig) Så nå har vi fått et "filmrom" til guttene, en skillevegg på stuen( hva er konseptet i spanske hus med å spasere rett inn fra uteområdet og inn på stuen? Hvor ble det av gangen?), og en sofa fra Ikea. Mannen fann frem den gamle slageren"I en sofa fra Ikea", satte volumet på høyt og gikk i gang med å skru. Både mor og barn trallet med. At det var en heller lite pedagogisk sang, får så være. Guttakrutt overlevde.

Sofa typ ur-gammel






Stuen nå. Sofa typ ny.


Soverommet fikk seg også et aldri så lite malingstrøk. Litt bilder, nye nattbord og litt annet pjask nå, så er vi der!

Glad i farger, huseieren. 
Sovbart
Vèl hjemme i Norge ordnet vi en del av våre egne møbler nedover. Vi har hatt lagerplass nå i ett år, og tenkte at vi har mer bruk for tingene her, enn i en container i Ålesund. Så nå i september kjører en lastebil nedover mot sydligere strøk med våres ting inni. Når bilen kommer er jeg sikker på at det NESTEN slår julaften følelsen. Bortsett fra at jeg vet hva som er inni, og at det ikke er innpakket. Etterhvert så tror jeg vi får det riktig så koselig her, selv om det ikke blir noe designhjem. Men det har jeg jo aldri hatt før heller, så det.
Uteplassen begynner å ligne på noe, mangler bare bord og stoler i bakgården, et par solsenger og en benk. Da har vi det på stell her, og kan med rette si vi kommer fra et møblert hjem! Tolaasen var litt overivrig her om dagen og kjøpte seg et tappetårn. En formiddag, og VIPS, mannen hadde bygd seg en egen bar. Jeg har mistenkt det, men nå er jeg overbevist. Han har blitt en handyman!
Tadaaaa!! Gjort på en, to, tre, et bannord og i en fei! 
Mulig mange tenker at vi gjør litt vel ut av det i et leiehus, men her er det snakk om å skape høy trivselsfaktor for en billig penge, slik at vi alle trives her og føler det er litt "vårt eget".

Vi tok en 10-dagers i Norge, og besøkte venner og familie. En av mine beste venninner skulle smies i hymens lenker, så da måtte vi selvfølgelig se at det gikk ordentlig for seg.
Bryllupet var av den suksessfulle sorten, og festen var hold på ærbødige Union Øye Hotell i Norangsfjorden. Vi koste oss fra tidlig til seint, og kan melde om at vi ikke observerte et eneste spøkelse. Men nå bodde vi heller ikke på "det blå rommet", så hva som skjedde der, vites ikke.



Norangsfjorden. Majestetisk. Selv for meg som er født og oppvokst med fjell og fjord.

Snikfotograferte brudesuiten! 

Dette var første gang vi var på dette hotellet, og det er absolutt verdt et besøk om du ikke har vært der før.

Nå har kidsa gått på skole i over en uke, og det ser ut til at de har funnet seg til rette. Veldig deilig å endelig bo så nærme skolen. Jeg har kommet i rutine igjen (delvis) med å dusje hver dag, drikke kaffe før 9 og lese nyheter innen klokken 12. Og ja, tatt husvasken. Noe jeg ikke kommer til å gjøre flere ganger, da jeg pådro meg en alvorlig yrkesskade her om dagen. Kink i ryggen, eller hekseskudd eller kall det hva du vil. Sengeliggende har jeg omtrent vært, men flyter fint rundt på x-antall mg Ibux. Nå har det endelig løsnet litt, slik jeg iallefall klarer å reise meg uten problem. Helsikes moppeskaft. Jeg forbanner det. Nytt NORSK moppeskaft står på ønskelisten, feel free to send me one!! Eller om du begynner å importere, let me know. Jeg står fremst i køen av desperate husmødre som blir sykemeldt av det fjaset de selger her nede.  Sann. Vel blåst!

Håper at akkurat DU får en strålende fin uke (uten kink i ryggen).

4 comments:

  1. Nok en gang morsom lesning.
    En litt annen betraktning på livet i Spania enn det jeg selv skriver, men det er jo variasjoner som gjør livet innholdsrikt, morsomt og lærerikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Livet er ikke det samme uten variasjon! Tusen takk!

      Delete
  2. Kjekt å høre at dere er kommet i hus! Du får begynne å importere mopper til Spania :D Spare både din og andres rygg, høres ut som en god plan! God høst fra Eli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..Har virkelig sett på forretningspotensialet ja! Vi får se ka som skjer :)
      God høst til deg med Eli!!

      Delete