Blogglistenhits

Saturday 28 June 2014

Hei og hå, det er SOMMER!!!


Mye bading og gøy

Det er vel på høy tid med et nytt blogg innlegg. Har hatt mange gode intensjoner og planer om å skrive, men håper på forståelse for at det er relativt "hektisk" å være heltidshusfrue. Særlig nå når sommeren har kommet hit, og jeg må prioritere en del tid på stranden innsmurt i sololje. Ber om forståelse for dette.


Blink, blink.
Men det er faktisk helt sant; det har vært noen hektiske uker, selv om jeg ikke helt vet hva jeg har fylt dagene med.
Vi har hatt bursdagsmaraton her, med det store høydepunktet (mener jeg selv hvertfall) min egen bursdag. Først ute var Odin. Han fylte 10 år, og det er en stor dag!

Gullguttene mine
Vi hadde heldigvis planlagt at han skulle feire bursdagen sin sammen med klassen på bowlingen. Heldigvis, fordi det regnet stort sett hele dagen! Pussig det der; mai hjemme i Norge kan være litt uforutsigbar og man er tøff om en planlegger utebursdag der. Særlig om man planlegger i god tid før langtidsvarselet er kommet. Her nede er det jo mer eller mindre solgaranti på denne tiden, men flaksen hadde vi da altså med oss denne gangen. Han fikk feiret og var storfornøyd med dagen. Bowling inne i en egen spillhall er rene mekkaet for en gjeng på 10 år. Her fikk de spille til de hadde gått hele runden rundt, og litt til.

God stemning
Ganske så nøyaktig en uke etter Odin er det min bursdag. 7 juni er en stor dag. Både for Kongeriket Norge, men også i Husfruefamilien. Jeg var sikkert 17 år før jeg skjønte at grunnen til at man flagget var feiring av Unionsoppløsningen med Sverige og ikke på grunn av min bursdag. Uansett, flagget til topps denne dagen, samme hva man feirer. Vanligvis har jeg nedtelling i både uker og måneder før bursdagen, men i år var jeg heller lunken. Hvorfor har jeg ikke noe godt svar på. Men tenker at det hadde mye med at det er første gang i hele mitt liv at jeg feirer bursdag uten storfamilien og norgesvennene mine tilstede....
Jeg hadde overhode ingenting å frykte. Gode venner har blitt omtrent som familie her nede, så jeg kan love at det vanket både kaker, kaffe, pakker og vin. Og bursdagssang fra mine to unge håpefulle. Dog noe ustemt, men jeg fikk sangen på spansk. Enda en førstegangsopplevelse der altså!
Nytt prinsesseskjørt i bursdagsgave. Stor stas.
Så da har husfruen blitt ett år eldre, noe som skulle tilsi at jeg har ett år mer med erfaring og klokskap innabords, og et år smartere. Man skulle tro det. Eller det er forventet. Jeg vet ikke. Det jeg vet er at jeg fortsatt har ting å lære. Foreksempel har jeg enda ikke lært hvordan man skal unngå å bli solbrent på ryggen. Teoretisk sett, med solkrem og slik kan jeg, men har enda et skritt å gå for å utøve det i praksis. Praktiserer hyppig "learning by doing", men ikke alltid det fungerer. At jeg ikke smører ryggen kan også ha en sammenheng med at jeg har en kropp som er stiv som en fotballspiller (fantastisk nok, enda jeg ikke har spilt fotball siden 1992) og har ikke sjans å rekke til. Men vi får håpe hyppige yogatimer gjør susen der, eller så må jeg anskaffe meg en personlig smører. Helst en fin en. Med bar overkropp.. og.. Jada.
Ganske ferskt inne i mitt nye år, lærte jeg å lage musli. Måtte prøve og feile et par ganger, men resultatet ble bra, og forhåpentligvis sunt. Selv om jeg har mine tvil, når jeg forskrekket oppdaget at jeg nesten lagde peanøttsmør. Men det var jo bare et pluss, for da kunne jeg skilte med to nye oppdagelser på husmorfronten.

Musli nr 1, noe brent, og med store solsikkekjerner. Ingen suksess.
Når min bursdag var over, var det Liam sin tur. Han fyller 9 år 22 juli, men ville forståelig nok feire dagen sammen med hele klassen før alle dro hver til sitt ved skoleslutt. Som sagt så gjort. Han ville bestemt ha festen hjemme, og min kjære var naturligvis på jobb. Noe som betyr at jeg skulle være alene her, sammen med 20 barn høye på sukker. Det er godt å kjenne at man lever av og til. Slike dager gjør man det. Gode råd var dyre, og siden bakekunnskapene mine og entertainertalentet uteblir, ble også kaken og underholdningen kjøpt og betalt, men verdt hver en euro. Fikk bestilt kake på et bakeri her i området (Eller rettere sagt; Montiel i Mr & Mrs Fix it bestilte den, betalte den og hentet den for meg..Lettere blir det ikke.)
Kvikklunsjkake som var ønsket.

Å egne Cakepops(?) Aner ikke hva det heter, men populære var de.
I tillegg hadde jeg fått med meg at her finnes egne bursdags-entertainere. Oh lord!! Noe så fantastisk!!! Her kom en skjønn dame inn dørene til selskapet begynte, og hun ordnet ballongdyr, bassengleker, konkurranser, og selvfølgelig ansiktsmaling for barna. Tror kanskje dagen for Liam var hundre prosent tipp topp!!
Erre her e`re party?? Jepp!
Etter alle bursdager var unnagjort var det på tide å flytte ut i fra Casa Solkoi i Dimantgata (tenk, Princess har faktisk bodd i Diamantgate...). I sommer skal vi flytte litt rundt omkring og prøve både Albir og nærmere skolen i Alfaz. Slik er det her nede, man må ut til sommerferien, for da skal husene leies ut til sesongen.
Denne tiden er også da "alle" reiser hjem. Så nye bekjentskaper, venner og andre flytter hjem til Norge nå, etter sitt opphold i Spania. Noen for godt, andre kommer igjen senere, og noen er bare en svipptur innom fedrelandet på ferie. Det er selvfølgelig kjempetrist, men heldigvis har vi muligheter for å holde kontakt gjennom sosiale nettverk. Og vi møtes igjen.

Avskjedsgave typ Moodboard til verdens kjekkeste familie

Tusen takk alle vi har fått blitt kjent med her nede, som flytter hjem! Takk for gode samtaler, gode minner og mange opplevelser!!!! Until we meet again!!!

Hasta luego og GOD SOMMER..



No comments:

Post a Comment