Blogglistenhits

Saturday 14 December 2013

The Diving Princess

Jeg og min kjære er da offisielt innehavere av hvert vårt dykkersertifikat!!!!!!
Dette er noe jeg ALDRI hadde trodd vi skulle finne på!!!


I hele mitt voksne liv har jeg aldri noensinne vurdert å dykke. Hvorfor? Jo, det er enkelt. Jeg klarer ikke engang å se folk som dykker på tv`n uten at jeg begynner å hive etter pusten. Når jeg ligger å dupper i bassenget en fin sommerdag, skal du være helt trygg på at både mascara og øyenskygge ligger helt perfekt, og frisyren upåklagelig, for jeg er nemlig aldri under vann med hodet. Hvorfor, har jeg egentlig ikke noen god forklaring på, det bare er sann.

Men så... Satt jeg her en dag da..Og oppdaget at det arrangeres dykkerkurs i regi av ITDA rett i nærheten av her jeg bor. Så før jeg fikk tenkt meg om sa jeg til min kjære "Døh, vi skukje meldt oss på et dykkerkurs da? Ja, bare sann for gøy?" Etter to sekunders betenkningstid svarer han at det var en god idè, og hvorfor ikke? Gulp. Når skal jeg egentlig lære meg å tenke før jeg prater??
Bitstrips = gøy!
Men som sagt så gjort. Egentlig tenkte jeg også at hvis vi kunne begynne å dykke ville vi jo få en hobby vi kunne drive med sammen, og jeg har hørt her er mye fint å se på. Fisk altså. Og sann. Jeg liker da best fisk når den ligger fint tilberedt på fatet som en sushi, og synes ikke så mye om å ta på de. Egentlig så er jeg nok heller typen som kan finne på å ha pølser i akvariet, for å si det slik. Men det er en førstegangsopplevelse for alt, og syden-fisk er visstnok langt mer eksotisk enn torsken i Borgundfjorden.

Face your fears er det noe som heter. Det gjør jeg!

Vi meldte oss da på kurset og var rimelig spente på å komme i vannet. Vi fikk selvfølgelig et ekslusivt kurs med kun meg og min sambo. Jeg var mest bekymret for om jeg skulle klare å puste under vann....  Angret pittelitt den dagen vi troppet opp på første kursdag, og lurte på hva det var som gjorde at vi bestemte oss for å ta dykkerlappen i desember. Her bor vi i Spania hele året, og det er jevnt over stabil og fin temperatur både på land og vann, og vi velger da naturligvis en av de kaldeste månedene. Frostpistene!

Det første vi fikk opplæring i var å montere utstyret. Og bære det på plass. Tunge saker, og jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å ha dette på ryggen i bassenget. En ting skjønte jeg hvertfall, til bunns kom jeg uansett.


Alt dette skal på meg..

Setter sammen utstyret før jeg skal til pers i sjøen...
Videre var det på med draktene. Trange drakter. Skikkelig kondomdress. Min kjære slet med å få den på, og jeg frydet meg over at han ENDELIG  fra nå av vil ha forståelsen av hvordan det er å være jente som skal kle på seg til fest. Nylonstrømpebukser er ikke til å tulle med de heller!
Tjohooo!! I did it!!

Vel inne i kondomdressen var det dags for å kaste ut utstyret. Som vi da skulle plukke opp på bunnen i bassenget. Nå har jeg jo allerede nevnt at jeg ikke har hatt hode under vann siden nitten-pil-og-bue, men jeg kan garantere deg at det er ENDA lenger siden jeg stod på kanten og hoppet ut i..... Mitt siste hopp var vel omtrent i 98 eller noe rundt der. Ikke i det siste altså, og ikke særlig trent i det. Men her var det ingen bønn. Hoppe måtte jeg. Og svømme ti ganger frem og tilbake. Pust og pes! Jeg husker ikke sist jeg svømte heller. Har stort sett veltet min vakre kropp opp på en bademadrass og vært fornøyd med det.  Jeg måtte også plukke opp tingene mine på bunnen av bassenget. Å jeg som hadde sminket meg før jeg kom!
Prøv å komme til bunns i en drakt som flyter på toppen da..Det tok noen runder for å si det sann!

MEN, utstyret på, nå var det på tide med litt opplæring i bruk av utstyret. Veldig festlig. Visste du at dykkervesten har heis?? Opp.ned-opp-ned-opp-ned. Så jeg dukket under, pustet og tok heisen opp igjen.

Holder godt fast på heisfunksjonen min.

 Det var vel omtrent ikke et fiber i kroppen min som var enig i at jeg skulle oppholde meg under vann. Så du kan si det ble en del turer opp. Ikke er jeg vant til å ikke få snakke heller, så jeg måtte hele veien opp for å spørre, prate, og etter instruktørens mening; finne en unnskyldning på hvorfor jeg ikke oppholdt meg lenger under vann. Kan jeg overhode ikke forstå.
Kom meg til bunns i bassenget..
Det ble en kald opplevelse denne dagen, og frosten satt godt i kroppen resten av dagen. Neste gang vi var uti, hadde bassenget fått betydelig mer varme enn sist, og det var mye varmere i luften. Jeg var også mye tryggere i hva jeg holdt på med, så derfor ble antall minutter under vann betydelig økt i fra gangen før. Ganske stilig å sirkulere på bunnen der og kjenne seg vektløs.
Måtte gjennom en del øvelser som vi skulle gjøre. Tømme masken var den øvelsen jeg fikk øvd meg en del på, siden den fylte seg med vann hver gang jeg gliste under vann. Og gliste gjorde jeg!!!
Tømmer masken for n`te gang. Sjekk sveisen!!!
Når masketømming ble litt avansert og frøken Blubb måtte opp å hente litt ekstra luft og kjenne fast grunn under føttene ble jeg raskt hentet ned igjen...
Host, hark, men det går bra!!!
Fikk også avansere og prøve dykk i sjøen. Her ble jeg automatisk litt skeptisk, men det ordnet seg heldigvis fort med god og rolig instruktørhjelp. Det var dessverre litt grums i sjøen så jeg fikk ikke sett så mye annet enn sand og steiner og en og annen småfisk.


Bilen fullstappet av utstyr, husfruen klar.
Prøver febrilsk å lære meg å bruke beina til padling.
Helt til slutt så fikk jeg lov å ha på meg tyllskjørt og prinsessekrone under dykket. Dere må tro at jeg koste meg! Princess Diva Diving!!! Fikk posere litt for fotografen, og jeg var strålende fornøyd.
POSING!!!
Det er faktisk ikke mer enn et tyllskjørt og en prinsessekrone som skal til for å motivere meg til å gjøre omtrent alt mulig her i verden. Så da vet dere det!!! Ja, og så et kamera da....

Tømme maske MED krone.
Karene tok seg et ekstra dykk og jeg gikk på land for å tørke opp etterhvert. Så der kommer jeg traskende med store svømmeføtter i hendene, et kjempetungt utstyr på ryggen, synkende ned i sand og rullesteiner. Med den fantastiske habitten på meg. Der stor noen pensjonister på strandpromenaden og spiste lunsjen sin. De ble rimelig lang i maska da de såg meg stige opp av vannet... Havfruen Ariel på landjorden...

Titter oppom en liten tur!!
Vandrer rundt på havets bunn.. 
Så nå er altså både jeg og mannen 2 stars divers, sertifisert av ITDA. Ikke noe annet å si enn; KULT!
Love is in  the..water <3
Mister og Frøken Fornøyd!!


Har du lyst til å dykke?? Søk opp ITDA- Norge. Der finner du informasjon og kontaktperson :)

Nå skal hele familien hjem til Norge på juleferie... Vi gleder oss veldig!

Ha en trivelig helg, alene eller sammen med noen!! Husk å smil til noen du ikke kjenner i disse dager...Og ikke la stresset ta deg fullstendig. Det blir jul uansett :)

GOD JUL!!!!





No comments:

Post a Comment