Blogglistenhits

Friday 7 March 2014

Den harde hverdagen har kommet.....

Slutt på ferie og kalas, og med det følger rutiner og hverdag. Og opp om morgenen. Å hver morgen er det like vondt å stå opp! Jeg er skapt for et liv i total komfortsone, ingen tvil om det. 

Deilig er det å komme seg opp å gjøre noe ut av dagen, men det er først når man HAR kommet opp..Det er oppvåkningsfasen jeg anser som et problem. Jeg har jobbet som nattevakt, og har sykepleierbakgrunn, noe som har gitt meg mer enn god kompetanse på søvn og søvnhygiene. Ingen kaffe etter kl 20. Før kunne jeg få den intravenøst gjennom natten, uten problem, men plutselig snudde det, og nå kan jeg ligge våken å bare dirre i kroppen i timesvis om jeg skeier ut med den regelen.
Kaffe..Et must på morgenen, FY FY på kvelden. Det samme med brusa.Eller den er vel fy fy hele døgnet.
Et annet råd er å sove like mange timer hver eneste natt, og ikke "ta igjen" tapt søvn enkelte dager. Og med det følger å finne sin egen rytme med hvor mange timer man trenger ( min er da mellom 8 og 9 timer!), og stå opp til samme tid hver dag. Hadde man bare klart å praktisere hva man misjonerer!

Altfor tidlig for sintebesta.
Ikke fy altså. Når klokken ringer 07.15 kjenner jeg at jeg har mest lyst å skrike.. Høyt!! Det går ikke en eneste morgen uten at jeg blir liggende å tenke: "F**k my life..Hva er meningen med livet, egentlig?". Men..Etter at klokken passerer 07.45 og snoozeknappen har vært flittig brukt i noen minutter, innser jeg at vi har dårlig tid. Igjen. Hver morgen. Og ikke kom å fortell meg at da må jeg stille klokken på ring tidligere. Det meste er prøvd, uten videre hell i resultatet. Det beste er hvis gutta-krutt klarer å våkne selv, men de har nok arvet sin mors sovehjerte.
Aaaaaah.... Frøken Vilikke, vil ikke våkne!!!
Hvis jeg kunne fått lov til å bruke laaaang tid på oppvåkningen hver morgen, så hadde livet vært bort i mot perfekt. Det er bare det at kombinasjonen "like å sove lengst mulig" og "like å våkne i 2 timer" ikke lar seg gjøre når man må opp til gitte tidspunkt. Lørdager og søndager er perfekt slik. Da kan jeg våkne helt av meg selv kl 9.30, og vippe Ipaden opp fra nattbordet. Fantastisk oppvåkningsfase. Surfe på nett, lese nyheter og oppdatere meg på nyttige og unyttige oppdateringer. Mest unyttige i grunn.


Surfing på nett, varm dyne og sokkene på! Slik som vi lika det!
Her kan jeg ligge å vri meg i 2 timer før jeg i det hele tatt setter bena på gulvet. Da er jo klokken allerede 10.30. Etter en lang varm dusj, opprydning og påkledning er det tid for frokost. Det er ikke sjeldent at vi spiser frokost kl 13 i helgene. Rett og slett deilig, og jeg har ingen evne til å forstå hvordan det er mulig å ha gjort unna en hel haug med oppgaver innen kl 13, slik det ser ut til at mange andre dødelige gjør. Fjellturer, fotballturneringer, shopping og jeg vet ikke hva. Alt dette er unnagjort lenge før jeg overhode har vurdert å våkne en gang. På mange måter skulle jeg ønske at jeg også var slik. Man får garantert mye mer ut av dagen. Men jeg har innsett etter flere år med utprøving at jeg er nok totalt B-menneske, og kommer til å være det for alltid.
Når jeg blir gammel er jeg nok neppe den pasienten som ligger å kvitrer klokken 6 på morgenen og ønsker første dose med kaffe. Denne kroppen her kommer til å murmle seg utover formiddagen, og er først klar for oppstandelse og frokost på sengen kl 11. Servert med oppleste facebooknyheter. Jeg kommer til å blir en drømmepasient. Trenger ikke hverken klær eller stabbe ut på gulvet før personalet er ferdig med lunsjpausen.
I flere år nå har jeg som mange andre hatt nyttårsforsetter. Mine har sjeldent gått ut på å trene mer, spise sunnere eller slutte med ditt og datt. Nei, det har vært så enkelt: Stå opp tidlig, og være glad for det (like det, synes det er greit, overleve). Hvert eneste år failer jeg. Stort! Skal ikke si at jeg er morgengretten, jeg er bare komplett humørløs. Det finnes ikke noe som helst liv i kroppen, og jeg gjør alt på automatikk inntil jeg liksom er "i gang". Det tar fort en halvtime hvertfall. Som sagt er tiden FØR man stiger på gulvet verst, og etter jeg har ankommet badet, ser jeg straks lysere på livet. Å slik går hele morgenen. Levere barna på skolen, frokost og kaffe. Først da er jeg tilsnakkendes. Jeg ser stadig mer positivt på livet og dagen, jo flere minutter det går. Sann sett er det jo egentlig fint å være humørløs om morgenen, for da blir jo alt man gjør etter oppvåkning bare positivt-

Nydelig morgensol i ansiktet!! Inne!
Her om dagen hadde jeg klart å stabbe meg ut av soverommet i passe tid til at jeg kunne lage en overraskelse til frokost.
Bananpannekaker!! Det høres både godt og sunt ut ( Alt med banan er godt. Alt!) Vekte minstemann og sa; "nå må du stå opp, mamma skal lage pannekaker til frokost". Og gutten var ute av sengen på NULL KOMMA NIKS. Aldri sett han komme så kvikt ut av sengen før. Innen det var gått 2,5 minutt satt han på kjøkkenet, ferdig påkledd og alt. Det forteller meg at jeg skal bruke slike triks oftere. MEN, når han da venter på pannekakene, og jeg forteller det er bananpannekaker, truer han med å gå å legge seg igjen ( med sintestemmen sin) !! For det var overhode ikke "det han hadde bestilt" (Ja, han tror han bor på hotell).
Uansett. Ett egg for lite, og jeg håper det er derfor resultatet ble seende slik ut:
Mine kokkekunskaper altså! Ingen under, ingen ved siden... 
For egentlig skal de se slik ut........
Ikke mye som ligner på mine, men øvelse gjør mester. 

Flaks for meg, så likte hvertfall 1 av 2 pannekakene ( de tre bitene han spiste), så spørs om jeg skal prøve meg på å komme opp tidlig nok til å lage slik frokost oftere. Nyttårsforsetter trenger ikke bare å gjelde rundt nyttår vel? Må være lov å komme med gode ideèr resten av året med.

Uansett, nå er det helg!!! Og gjett hva jeg skal??? Jo jeg skal sove leeeenge. Har tilbudt meg å stå opp og få barna ut av huset nesten hver dag denne uken, rett og slett for å være sikret at jeg får ligge lenge i helgen (smart triks, om jeg får si det selv!). Så i morgen er det min kjære sin tur til å stå opp. Guttene skal nemlig på tennis klokken 10, og det er lenge før jeg overhode har tenkt på å åpne gluggene.


Husfruen storfornøyd med avtalen. Heilt til mandag. 

Ha ei strålende fin helg!!! Kos dere og smil til verden :)



No comments:

Post a Comment