Blogglistenhits

Tuesday 15 October 2013

Høstferie, mosquito og mojito...

Heia blåggen!!! Her i Spania har vi nytt feriedager, med andre ord så er det lite nytt å melde fra en vanlig hverdag. Men nå er det slutt på moroa....


Eldstesnuppen kom som nevnt på høstferie til sin gamle mor, og han hadde med seg en kompis. Du kan tro det varmet morshjertet å få gullet sitt hjem!!! De har fått litt frie tøyler og ranglet litt rundt på egenhånd for å sjekke "kviger" som de sier. Litt uflaks kan man vel kanskje kalle det, når mange av "kvigene" i området Alfaz er over 60 og fastboende pensjonister. Eller iallefall ikke under 18 slik som de ser på... Jaja, de som de har sett, har vært lettkledde, så det har sikkert stilt til forventningene uansett. Jeg tok de med meg til gamlebyen i Altea ene kvelden, slik jeg fikk sikret at gutta fikk med seg litt "kultur å sånn" når de først er på tur. Jeg har forøvrig aldri trasket så raskt gjennom gatene før, og vi var i bilen igjen innen 30 minutt. Men alle var samde i at det var en fin tur.
Poseringsbilde i gamlebyen Altea.

Det er absolutt herlig å ha tenåringer i hus igjen.... Det observante øyet la forøvrig merke til at enkelte ting ikke har forandret seg...
Noen som kjenner seg igjen??? :)


Ellers har dagene gått til soling og bading for de som er tøffe nok til å bruke bassenget. Jeg har holdt meg langt unna, da jeg synes det er blitt for kaldt... Brrr...
Liam i ekstase for å endelig ha en som gidder å leke i bassenget med han.

En dag tok jeg med meg guttaboysa på Gokart. Må vite det var adrenalin i sving både hos store og små. Første runde leide vi en dobbeldecker, slik at de to minste også fikk sitte på. De eldste tok seg en tur på egenhånd etterpå. Kjekt for de med litt fart og spenning.


Odin i hjemmet har lenge savnet å få bake. Å siden mor ikke er spesielt bakekyndig har det blitt særdeles lite etter vi kom hit. Eller egentlig hele livet hans, hjemme hos oss. Guttene har ofte brukt å bake sammen med besteforeldre, og det har vært stor stas. Heldigvis har far i huset arvet bakekunnskaper og satte ei deig fortere enn svint. Her ble det både kanelboller og vanlige boller.


På kvelden ble det også en hjemmelaget pizza.
Den forsvant fort, så rakk nesten ikke ta bilde

Så nå har vi bakt mer på en dag enn hva vi i gjennomsnittet gjør på ett helt år tipper jeg. Godt med alt som er gjort. Som seg hør og bør hører selvfølgelig brunost og sylte til på bollene.
Jeg kan ikke bake, men SMAKE, der er jeg god!!

Reis hvor du vil i verden, men brunost, DEN hører med!!

Det ble også tid til en tur opp til Terra Mitica. Her hadde de pyntet til Halloween, så det var artig å se på alt de hadde laget til der. Å guttene fikk adrenalinkick her også og prøvde karusell etter karusell etter karusell. Mor fant seg en benk og nytte solen... (eller egentlig så gikk jeg i hælene på gutta hit og dit, frem og tilbake, men det var FRISTENDE å finne en benk...)

Takker høyere makter for at dette ikke er ekte edderkopper. Jeg hadde dødd. Seriøst.
Liam lurte på hva som var inne i gresskaret..

Siden teensa gjerne vil være alene hjemme på kveldstid har vi voksne blitt jaget ut av huset. Vi er ikke tungbedde for å si det slik. Det ble to kvelder i Altea hvor vi møtte både kjente og ukjente. Å selvfølgelig møtte vi sambygdinger fra Skodje! Det ble mye god mat og mojito disse to dagene, og vi voksne har kost oss veldig! Pussig nok rakk jeg ikke ta bilde av en eneste mojito, til tross for at vi satt i flere timer på en plass og bestilte opp til flere.
Spiste Tapas på en restaurant. Yummi!
Litt usikker på om de hadde pyntet til jul, eller om det bare er generell pynt til hverdags. Koselig var det uansett!
Minuset med varme kvelder og korte bukser heter MOSQUITO.. Eller mygg om du vil. Svarte svingende. Jeg ser spedalsk ut! Har prøvd det meste, men bitt får jeg uansett... Så hvis noen har gode tips er jeg absolutt åpen for forslag!!

Skikkelig lekkert! 

Vi rakk også å bli litt kjendiser her i Spania i løpet av høstferien. Vikingposten ville intervjue oss i forbindelse med aktivitetsdagen i Alfaz Del Pi. Intervjuet kan du lese her; http://www.spaniaavisen.no/wip4/full-fart-under-idrettens-dag-i-alfaz-del-pi/d.epl?id=2154159
(Sorry, men jeg har ikke teknisk innsikt, så får det ikke til med slik fancy visning og direkte link..)
Men det skal de jammen ha her nede....Her er nok idretter til å dekke stort sett hver enkelt sine behov, og litt til...
En god del folk. Vi var sikkert de eneste norske..

Alt for enhver smak..


Tenåringene reiste hjem til Norge i går ettermiddag, og det var ikke fritt for at mor nesten måtte felle noen tårer ved avskjeden. Men småbrødrene vil også savne brorsan. Odin var så lei seg for at Stian skulle reise at han tegnet en fin tegning til han, slik at Stian ikke skulle glemme han...
Mamsen og "lillegutt"....
Dån! Det e lov å bli sjarmert!

Siden vi har høstferie til og med i dag, så fikk vi anledning til å "Skype" med klassekamerater i fra skolen hjemme! I går fikk Liam snakke med 3 klasse, og Odin med 4 klasse i dag! Det var stor stas, og noe vi håper å få til en gang senere også!
Mannen i huset bestemte seg for å lufte oss litt i går kveld, og at prinsessen skulle få se Altea Hills. Høyt oppe er det, og bra utsikt har de. Ellers kan jeg ikke si at det var så hot som det høres ut. Trodde jeg skulle se ene kåken og villaen etter den andre, men da er de i tilfelle skjult bak store gjerder. Noe de sikkert er. 

Upåklagelig utsikt!
I dag har vi vært på Safari, og det kommer jeg tilbake til her på blåggen!! Stay tuned, og følg med...

Forresten; jeg må legge med 3 bilder fra solnedgangen i kveld! Enjoy..


Nydelig eller hva??
Da tar vi kvelden her, og starter på ny frisk med skoleuke og rutiner i morgen! Håper dere har hatt en fin uke...
Hasta manjana :)









No comments:

Post a Comment